Kniiip

Hej

Idag är en sådan där dag då motivationen att gör mina bäckenbottenknip övningar har varit noll. Ja, alla har nog dessa dagar då det krävs lite extra pepp, lite extra ”komma ihåg varför jag bör göra dessa övningar” tankar.

Och just bäckenbottenknipen är så otroligt viktiga att göra både under men även efter graviditeten, för att förebygga inkontinens/urinläckage och framfall. För bäckenbotten är en av de delar av kroppen som utsätts för en väldigt stor påfrestning under graviditeten och förlossningen. Något som jag tycker man ska prata om och belysa mer är just det faktum att otroligt många kvinnor (upp till 70%)  drabbas av urinläckage någon gång under livet. Den informationen fick jag med mig från min uroterapeut jag hade på Octaviakliniken och det är ju skrämmande höga siffror. Jag förstår verkligen att det kan kännas skämmigt att prata om detta som kvinna om man lider av det så därför är det enormt viktigt att vi som jobbar med kvinnor på olika sätt informerar om detta och uppmärksammar detta ämne om och om igen. För med de rätta bäckenknipövningarna så kan man faktiskt förebygga och även i vissa fall få bukt med sin inkontinens. Jag trodde att det var en standardrutin att på efterkontrollen hos MVC bli undersökt för att se om man hittat sitt knip efter en graviditet och förlossning men har nu genom många möten med olika mammor på mina klasser fått klart för mig att så är inte fallet. Konstigt tycker jag! Men om man känner sig osäker så var inte rädda för att be er barnmorska göra den undersökningen.

Så något jag lägger extra mycket fokus på under mina klasser är att aktivera sitt knip under de olika övningarna vi utövar och att dagligen göra sina bäckenbottenövningar. En sida som har massa bra tips på hur man kan knipa och även olika knip scheman  är sidan www.snippgympa.nu

Så även när dessa dagar kommer då det känns lite trist att göra sina knip övningar så är det en väl vald investering, så avslutar detta inlägg med en STOR KNIIIP påminnelse ; )

/Anna

 

 

Anna R Landaeus

Om Anna R Landaeus

Mitt namn är Anna R Landaeus och jag driver StrongerMama och har själv tre underbara barn, 3, 7 och 15 år som dagligen motiverar mig att både ta hand om mig själv som mamma och även i mitt arbete med andra kvinnor. Nu vill jag dela med mig av mina kunskaper och erfarenheter så att fler kvinnor kan få rätt förutsättningar att komma igång med sin träning under och efter en graviditet.

Mitt stora intresse för gravid/mamma-träning grundar sig i personliga erfarenheter av att börja träna för hårt och tungt för nära inpå förlossning. Vilket gjorde att jag var tvungen att från grunden lära mig hur en kvinnas kropp påverkas av en graviditet och vikten av att träning under/efter graviditet sker under kontrollerade och säkra former.

Professionellt har jag arbetat med träning sen 2008, driver idag tillsammans med min man ett friskvårdsföretag som både äger och driver gymanläggningar. Men mitt största fokus och inriktning är inom träning under och efter graviditet. Och det med ett helhetstänk, mitt mantra är stark inifrån och ut.

Utbildningar,
Är licensierad PT genom The Academy, certifierad MammaMage tränare genom Katarina Woxneruds "MammaMage" utbildning, 3D Mamma tränare genom 3D funktion. Har även gått "Stark Glad och Gravid" utbildning för Maria Wigbrandt och flertal fortutbildningar inom träning under och efter graviditet.

Mitt jobb idag,
Jag coachar one-one, håller gravid/ mammaklasser, föreläser och jobbar även som utbildare / koncept utvecklare inom träning under och efter graviditet.


Välkomna att höra av er vid intresse anna@tileah.se