Stärkande övning för ryggen!

Alltså det här vädret gör ju inte att man tar hoppsa steg fram direkt. Brr, blåst, regn och mörker ligger inte på topp på min favoritlista av klimat det är något som är säkert iallfall. Såna här dagar så lockar det väldigt mycket att bara stanna hemma och mysa med familjen hela dagen. Det är speciellt vid såna här tillfällen som jag känner mig så otroligt lyckligt lottad att jag har ett jobb som jag älskar.

IMG_3809

Här går mammorna framåt varvat med kontrollerad knä lyft, alla rörelser med fokus först och främst på aktivering av djupa magen.

Så att ha fått spendera förmiddagen tillsammans med några av ”mina” mammor och deras guldkorn till bebisar känns lyxigt. Idag hade vi extra fokus på djupa magen (MammaMage) och även stärkande övningar för ryggen. En del av kroppen som behöver lite extra fokus speciellt efter graviditet (även under). En stärkande övning för ryggen är stående rodd med gummiband (jag använder mig utav Ablilicas, snygga och prisvärda och finns att köpa bl.a. här) Antingen fäster man gummibandet framför sig i något, aktiverar djupa magen, håller ryggen i en neutral position, står med lätt böjda ben (tänker på att föra axlarna bakåt) och för sedan kontrollerat bak armbågarna längs med sidan av kroppen, håller kvar armbågarna bak någon sekund och för sedan långsamt tillbaka armarna. Man kan även träna denna tillsammans med en träningspartner, då fäster man gummibanden i varandra och jobbar bak med armbågarna samtidigt.

 

IMG_3822

Gäller att synka rörelsen med sin partner om man jobbar tillsammans.

Sen kan man självklart även utföra denna rörelse sittande som jag skrivit i inlägget här. Sen rullade resten av måndagen bara på med företagsklass, mys med familjen och nu ska mysa upp mig i soffan med Thomas, Homeland och en kopp te. Life is good!

Kram Anna

 

Anna R Landaeus

Om Anna R Landaeus

Mitt namn är Anna R Landaeus och jag driver StrongerMama och har själv tre underbara barn, 3, 7 och 15 år som dagligen motiverar mig att både ta hand om mig själv som mamma och även i mitt arbete med andra kvinnor. Nu vill jag dela med mig av mina kunskaper och erfarenheter så att fler kvinnor kan få rätt förutsättningar att komma igång med sin träning under och efter en graviditet.

Mitt stora intresse för gravid/mamma-träning grundar sig i personliga erfarenheter av att börja träna för hårt och tungt för nära inpå förlossning. Vilket gjorde att jag var tvungen att från grunden lära mig hur en kvinnas kropp påverkas av en graviditet och vikten av att träning under/efter graviditet sker under kontrollerade och säkra former.

Professionellt har jag arbetat med träning sen 2008, driver idag tillsammans med min man ett friskvårdsföretag som både äger och driver gymanläggningar. Men mitt största fokus och inriktning är inom träning under och efter graviditet. Och det med ett helhetstänk, mitt mantra är stark inifrån och ut.

Utbildningar,
Är licensierad PT genom The Academy, certifierad MammaMage tränare genom Katarina Woxneruds "MammaMage" utbildning, 3D Mamma tränare genom 3D funktion. Har även gått "Stark Glad och Gravid" utbildning för Maria Wigbrandt och flertal fortutbildningar inom träning under och efter graviditet.

Mitt jobb idag,
Jag coachar one-one, håller gravid/ mammaklasser, föreläser och jobbar även som utbildare / koncept utvecklare inom träning under och efter graviditet.


Välkomna att höra av er vid intresse anna@tileah.se