Fokus rygg och axlar

 

Regnet det bara öser ner….

Men det gör mig faktiskt ingenting idag, har en sådan härlig känsla inuti. Har idag kört fredags klassen med Strongermamas Boot Camp. Jag säger det igen, vilket gäng kvinnor! Underbara energier hos både mammor och deras goa bebisar. Dagens träning bestod av övningar som fokuserar extra mycket på rygg och axlar, två områden som behöver tränas mycket under/efter en graviditet. Dels under graviditeten för att ju mer magen växer desto mer förskjuts vår kroppstyngd framåt som ofta ger ökad belastning på ryggen och dels efter graviditeten är det lätt att vi hamnar i olika positioner som gör att vi lägger tyngden framför oss med framåtroterade axlar tex när vi ammar eller flaskmatar. Då är det bra att stärka upp dessa områden extra mycket. Sen tycker jag att det är viktigt att övningarna som mina deltagare gör får dem att känna sig extra starka, inifrån och ut.

Ellas Kitchen

 Idag fick deltagarna även med sig fina presenter från Ellas Kitchen , bl.a. deras jättefina kokbok med massa matnyttig information signerad av grundaren. Deras smoothies är en favorit här hemma hos både mina döttrar. Känns toppen att deras produkter är 100% ekologiska.

Två av dagens övningar var rodd med gummiband (som finns med olika motstånd och märken). Här nedan kör Rebeckah dels en låg rodd med fokus på rygg och även en hög rodd men fokus på ryggens övre del.. Att tänka på när man jobbar med sittande rodd är att först aktivera djupa magen sedan hålla en neutral hållning på ryggen så vi inte kutar ut med ryggen, utan behåller en ”stolt” hållning. Dra kontrollerat bak armarna, armbågarna längs med kroppen, försöker att inte ”tappa” fram axlarna. Utför rörelsen kontrollerat och långsamt. Vi hög rodd jobbar vi upp med händerna mot axlarna mer och ut med armbågarna.

Rebeckah 2

Fina Rebeckah superfokuserad, härligt!

Rebeckah 1

Så dagens klass lämnade denna härliga känsla inuti mig.

Nu väntar en kväll med familjemys. Först ut middag, blir en favoriträtt vi har här hemma, ugnsrostade rotfrukter med halloumi. Mums!

Önskar er alla en fortsatt fin kväll.

/Anna

Anna R Landaeus

Om Anna R Landaeus

Mitt namn är Anna R Landaeus och jag driver StrongerMama och har själv tre underbara barn, 3, 7 och 15 år som dagligen motiverar mig att både ta hand om mig själv som mamma och även i mitt arbete med andra kvinnor. Nu vill jag dela med mig av mina kunskaper och erfarenheter så att fler kvinnor kan få rätt förutsättningar att komma igång med sin träning under och efter en graviditet.

Mitt stora intresse för gravid/mamma-träning grundar sig i personliga erfarenheter av att börja träna för hårt och tungt för nära inpå förlossning. Vilket gjorde att jag var tvungen att från grunden lära mig hur en kvinnas kropp påverkas av en graviditet och vikten av att träning under/efter graviditet sker under kontrollerade och säkra former.

Professionellt har jag arbetat med träning sen 2008, driver idag tillsammans med min man ett friskvårdsföretag som både äger och driver gymanläggningar. Men mitt största fokus och inriktning är inom träning under och efter graviditet. Och det med ett helhetstänk, mitt mantra är stark inifrån och ut.

Utbildningar,
Är licensierad PT genom The Academy, certifierad MammaMage tränare genom Katarina Woxneruds "MammaMage" utbildning, 3D Mamma tränare genom 3D funktion. Har även gått "Stark Glad och Gravid" utbildning för Maria Wigbrandt och flertal fortutbildningar inom träning under och efter graviditet.

Mitt jobb idag,
Jag coachar one-one, håller gravid/ mammaklasser, föreläser och jobbar även som utbildare / koncept utvecklare inom träning under och efter graviditet.


Välkomna att höra av er vid intresse anna@tileah.se